måndag 23 november 2015

Medberoende i gemenskap

Det finns en grupp/sida på facebook som jag skulle vilja lyfta lite extra, medberoende. Jag är inte själv med i den då jag själv ser mig själv som frisk och jag skulle troligtvis dras tillbaka i det gamla om jag blev matad för ofta med information från sidan på min vägg. Troligtvis för att jag är lite för sårbar, men jag ser inga hinder för att jag i framtiden kommer att gå in och gilla dem.

Hursomhelst.
Fastän jag inte själv använder mig av sidan personligen så brukar jag gå in där och spana lite. Dels för att hålla mig uppdaterad om vad som händer och dels för att jag tycker att det är en viktig och bra sida. Kan drömma om hur mycket jag hade uppskattat att den fanns när jag själv hade det som värst. Bara det att se att det finns andra som har det som jag och hitta en gemenskap. För det är just det som är grejen med medberoende. Oavsett vad beroendet är så finns det en så otroligt stor gemenskap bland alla som är medberoende eller anhöriga. Vi bär alla på samma känslor.

Just det sistnämnda kom jag själv till insikt med när jag lärde känna en tjej som är medberoende till en alkoholist. Hon satte ord på allt jag kände och upplevde inom mig och hon var en av mina stora vändpunkter i att kunna hantera allt jag bar på. Så är du medberoende eller anhörig så ska du veta att du är långt ifrån ensam och det finns så många som kommer att stötta dig. Ett sätt kan vara genom denna sida på facebook och det spelar ingen som helst roll vart någonstans du är i din resa. Alla är lika välkomna.

För att komma till gruppen/sidan klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar