fredag 9 oktober 2015

Vilseledande reklam

För en tid sedan fick jag detta via sms. Rakt in i min telefon. Reklam för en spelsajt. Det är sällan jag
blir upprörd över reklam, men den här gången blev jag verkligen det. Främst för att någon tränger sig in i min telefon och i princip gratulerar mig till mitt nya liv som miljonär, bara jag spelar på deras sajt.

Om det ändå hade varit så enkelt. För en som har varit i den där världen och vet exakt HUR svårt det är och allt som kan gå fel på vägen så är det inte riktigt så enkelt. Många av dem jag jobbar med upplyste mig några dagar innan jag själv fick det att de hade fått detta sms. Av den anledningen så kan jag bara tänka mig hur många som har fått det. Och hur många av dessa är unga personer eller för den delen under 18 år? Hur många av dessa kämpar med ett pågående missbruk och hur många är medberoende? Ja, det är ganska många frågor som väcks i mig när jag får det här sms:et.

Tänk om jag själv hade fått det när jag var mitt uppe i mitt eget medberoende. Troligtvis hade jag brutit ihop totalt och mitt i allt det med vetskapen om att min dåvarande sambo skulle få samma sms. Veta att han antagligen skulle bli nyfiken och agera på det. Speciellt om han var mitt uppe i en dålig period där han kämpade för att vinna tillbaka förluster endast för att hålla kronofogden borta. Den klumpen i magen hade jag inte orkat med mitt i allt annat som var svårt att kämpa med. Bara den tanken gör mig så galet frustrerad. Att någon annan klampar in i mitt liv och lovar mig guld och gröna skogar när det är den typen av sajter som gjort mitt liv till ett helvete, för indirekt så är det så. De kan inte stå för att just min dåvarande sambo blev spelberoende, men var finns ansvaret hos dessa aktörer?

Att skicka ut reklam med vilseledande budskap är så långt ifrån ansvar vi kan komma. Det är inte okej och jag tänker inte bara sitta och vara arg och frustrerad över att någon annan tar sig rätten att göra på det här sättet. Jag är stark nog att mot-agera genom att anmäla skiten. Jag visar vad jag tycker och vart min gräns går. Dessutom jag har jag de mest fantastiska kollegor som själva uppmärksammar den här typen av reklam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar