måndag 7 mars 2016

Alla är värda en andra chans

För några år sedan hamnade jag inte en diskussion med en förre detta spelberoende gällande relationer i framtiden. Jag sa då att jag aldrig kommer kunna ha en relation någon som har haft ett spelberoende. Detta då jag är rädd för att jag skulle falla in i mitt medberoende igen, oavsett hur frisk den personen, eller jag är. Personen jag pratade med om detta utbrister då frågande om jag inte anser att personer med ett tidigare spelmissbruk är värda en andra chans.

Jo, jag tycker definitivt att alla personer är värda en andra chans, vilket jag också uttryckte. Men saken är den att det inte handlar om personen med det tidigare spelberoendet, utan om mig som tidigare medberoende. Jag är också värd en andra chans och jag är värd att må bra i mina kommande relationer. Personen jag då pratade med förstod hur jag tänkte, men det har funnits andra gånger som jag har hamnat i liknande diskussioner där förståelsen inte alls har varit lika stor. Ofta blir jag ifrågasatt kring hur jag resonerar och då är jag ändå tydlig med att det absolut inte handlar om den personen jag ska bli tillsammans med.

Det är lätt att glömma bort den medberoende, även efter att man blivit frisk. Personligen kan jag tycka att det är märkligt att det inte kan finnas någon förståelse kring att jag, precis som en före detta spelberoende, inte vill återfalla i sjukdom. Eller i en situation som påminner om mitt tidigare sjukdomstillstånd. Det finns inte någon som skulle ifrågasätta om en tidigare spelberoende eller alkoholist om den tackade nej till att spela eller dricka, men som medberoende behöver man förklara varför.

För visst är det så att jag också vill kunna må bra i mina framtida relationer. Jag vill inte behöva oroa mig över att jag ska hamna i ett medberoende igen. Ett mönster som är enkelt att falla tillbaka till även vid andra relationer. Om jag då vet att den personen jag dejtar har haft en beroende så faller det sig enklare att jag faller tillbaka till gamla mönster. Och egentligen handlar det inte om den andra personen, utan om mig. Jag är idag inte redo att testa. Kanske i framtiden, men inte nu. För jag, liksom alla andra, är också värd en andra chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar